Αρχειοθήκη ιστολογίου

Παρασκευή 4 Ιουλίου 2014

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΟΙΚΙΣTΙΚΟΥ ΙΣΤΟΥ ΤΟΥ ΔΡΥΑΛΙΟΥ

, 17 Ιανουαρίου 2011


ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΟΙΚΙΣTΙΚΟΥ ΙΣΤΟΥ ΤΟΥ ΔΡΥΑΛΙΟΥ

============================ο=======================================================
ΧΩΡΟΧΡΟΝΟΕΞΕΛΙΞΗ   ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΥ  ΙΣΤΟΥ  ΤΟΥ   ΟΙΚΙΣΜΟΥ   ΤΟΥ ΔΡΥΑΛΙΟΥ
================================================================ 
ΠΡΩΤΟΣ   ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΣ   ΙΣΤΟΣ   ΣΤΟ   ΠΑΛΙΟΧΩΡΙ ΤΟΥ ΔΡΥΑΛΙΟΥ 


====================================================================

Ο πρώτος  Οικιστικός  Ιστός  του ΔΡΥΑΛΙΟΥ  εμφανίζεται στην θέση με το σημερινό τοπωνύμιο <<  ΠΑΛΙΟΧΩΡΙ >> ,Νοτιοδυτικά  από τον σημερινό οικιστικό Ιστό του Δρυαλιού  και σε απόσταση δύο χιλιομέτρων  περίπου, σε ένα μικρό < οροπέδιο > το οποίο δεν είναι ορατό από την θάλασσα. Τα σημερινά ευρήματα του οικισμού αυτού δηλώνουν ότι υπήρξε οργανωμένη  οικιστική Κοινότητα με  μεγαλιθικά κτίσματα.
 Ένα μέρος  του οικισμού αποκαλείται << Φυλακή >>.Τόσο από την ονομασία του, όσο  και από τον σχεδιασμό και την μορφή  των εμφαινομένων  θεμελίων  του οικήματος  πρέπει πράγματι να πρόκειται  για φυλακή. Δηλαδή  στον  οικισμό αυτό  θα κατοικούσε οργανωμένη κοινωνική ομάδα  με κάποια μορφή  Νομικής και Διοικητικής  οργάνωσης και λειτουργίας.

Η άποψη αυτή ενισχύεται και διηγήσεις  που διαδίδόντο από πρόσωπα προχωρημένης ηλικίας καταγόμενα - κατοικήσαντα στο νέο οικισμό του Δρυαλιού, των οποίων οι γονείς κατοίκησαν στον παλαιό οικισμό [παληοχώρι]. Να ληφθεί υπόψη ότι μέλη οικογένειας που κατοικεί στο Δρυαλί κατοικούσαν στο Παληοχώρι.
-------------------------------------------------------------------------
Παρακαλούνται  οι αξιαγάπητοι Δρυαλίτες, που επιθυμούν  και δύνανται να προσφέρουν  την συνδρομή τους για συμπλήρωση, επώνυμα, του μικρού προαναφεόμενου ιστορικού.
  Η διαβίβαση  μπορεί να εκτελεστεί στην διεύθυνση <<drialims@yahoo.gr  >>--------------------------------------------------------------------------------
Θα   ακολουθήσει  ανάρτηση  φωτογραφιών από το ΠΑΛΙΟΧΩΡΙ.
ΚΑΙ ΕΔΩ  ΑΝΑΜΕΝΩ  ΠΡΟΣΦΟΡΑ  ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ  ΓΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ.
Η διαβίβαση  μπορεί να εκτελεστεί στην διεύθυνση <<drialims@yahoo.gr>>
 ------------------------------------------------------------------------------

ΜΕΓΑΛΙΘΙΚΟΙ  ΟΙΚΙΣΜΟΙ   ΣΤΗ  ΜΑΝ

==========================================================================================

Δρυμός - Παλαιοχώρι
Φτάνουμε στο χωριό Δρυ­μός, το διασχίζουμε και ακο­λουθούμε τον ανηφορικό τσιμεντόδρομο στην έξοδο προς ΒΔ. Πάνω σε στρο­φή ξεκινάει χωματόδρομος, στην αρχή του οποίου δια­κρίνεται η κολώνα με την πεζοπορική πινακίδα. Βα­δίζουμε στον χωματόδρομο και σύντομα εντοπίζουμε την αρχή του μονοπατιού με σχετική πινακίδα πορείας. Η πεζοπορία είναι εύκολη μέσω ενός μονοπατιού που γρήγορα μετατρέπεται σε εξαιρετικό καλντερίμι, οδηγώντας μας στον καλύτερα διατηρημένο μεγαλιθικό οικισμό της Μάνης
Οι περίφημοι μεγαλιθικοί οικισμοί, γνωστοί και ως παλαιομανιάτικα, δημιουργήθηκαν από τον 8ο έως τον 10ο αιώνα, αλλά η αρχέγονη μορφή τους οδήγησε ορισμένους να αναζη­τήσουν το σχηματισμό τους και σε παλαιότερους χρόνους.

 Τα μεγαλιθικά κτίσματα είναι καμωμένα από τεράστιες πέτρες, με τη μέθοδο της ξερολιθιάς και χωρίς συνδετικό κονίαμα. Σ' αυτά τα κτίσματα εντυπωσιάζει η πολύ χαμηλή είσοδος. Πιθανόν να ήταν ένα μέτρο ασφάλειας.
Στον μεγαλιθικό κόσμο της Μάνης τα ερωτήματα είναι περισ­σότερα από τις απαντήσεις.

===============================================

ΜάραθοςΟ Παραδοσιακός οικισμός των Παπαδοδημαίων στη Μέσα Μάνη


Του Δήμου Ν. Μέξη

Για τους οικισμούς της Μέσα Μάνης, μια πολύ αξιόλογη μελέτη, έγραψε η αρχιτέκτων Χάρη Καλλιγά1.

marathos01.jpg (59312 bytes)Οι πιο παληοί οικισμοί της φθάνουν ως τον 17ο αιώνα. Διακρίνονται από το είδος της κατασκευής των κτισμάτων και τα υλικά. Πρόκειται για τις περίφημες «μεγαλιθικές» κατασκευές πού απασχολούν μέχρι σήμερα τους ειδικούς2.
Οι ντόπιοι όταν αναφέρονται σ' αυτά τα μεγαλιθικά κτίσματα, κάνουν λόγο για «Κωλόσπιτα» ή «κολοσπίτακες και στέρνες».

Είναι φτιαγμένα από τεράστιους ογκόλιθους κι' έχουν αρμούς γεμισμένους από πιο μικρές πέτρες. Δεν έχουν ίχνος κονιάματος ή κεραμιδιού. Η κάλυψή τους είναι μαρμάρινη. Με μαρμάρινα δοκάρια, τους «πλέκτουρες» ή «μακρόνια». Ένα χαμηλό άνοιγμα αποτελούσε την πόρτα που έκλεινε από μέσα με έναν ογκόλιθο. Ο ασβέστης και η ξυλεία ως οικοδομικά υλικά είναι εδώ άγνωστα. Ως τον 17ο αιώνα, τέτοιες μεγαλιθικές κατασκευές αποτελούσαν βασικά τους οικισμούς της Μέσα Μάνης.
Η παρουσία τους σήμερα έχει τον χαρακτήρα αξιοπερίεργων ιστορικών μνημείων που γεννούν απορίες και ερωτηματικά.
Από τον 17ο αιώνα κι’ έπειτα οι μεγαλιθικές κατασκευές αραιώνουν κι' εγκαταλείπονται στους οικισμούς της Μέσα Μάνης. Αλλάζει και η κοινωνική συγκρότηση του πληθυσμού. Η ένοπλη αγροτική πατριά αρχίζει να εξελίσσεται σε φεουδαρχική μονάδα. Ανάμεσα στους ισχυρούς της «απάνω» τάξης (Νικλιάνους, μεγαλογεννήτες, σοϊλήδες) ξεσπούν αιματηρές διενέξεις. Πρόκειται για εμφυλίους πολέμους που διεξάγονται με την βεντέττα. Οι μεγαλιθικές κατασκευές δεν ανταποκρίνονται πια στους νέους όρους κοινωνικής και οικονομικής ζωής της Μέσα Μάνης. Αλλάζει η δομή των μανιάτικων οικισμών. Αλλάζει και η δομή των κτισμάτων τους. Τώρα γενικεύεται η χρήση του κονιάματος. Οι οικισμοί καθηλώνονται σε πιο μόνιμες θέσεις. Ο τονισμός του ύψους εκφράζεται με τα νέα δημιουργήματα της οχυρωματικής τέχνης - τους πανύψηλους Πύργους και τα Πυργόσπιτα3.
Με τους πύργους ελέγχουν οι ισχυροί παράγοντες της Μέσα Μάνης, τις περιοχές τους (Νυκλιάνικο, Κατωπάγγι, Μέσα χωριά), έχοντας γύρω τους, τους υποτακτικούς τους (αχαμνόμερους, φαμέγιους, κολλητούς, ακουμπισμένους) μέσα σε μια ποικιλία ιδιότυπων ταξικών σχέσεων. Άλλωστε κι' ο διεθνής ρόλος της Μάνης που κορυφώνεται με τα Ορλωφικά (1770) έχει άμεσες επιπτώσεις στη διαμόρφωση του «δημοσίου» βίου της. Η διάρθρωση των οικισμών της Μάνης αποδίδει με άμεσο τρόπο πάντοτε τη δομή των κοινωνικών και οικονομικών της σχέσεων.
Αυτήν ακριβώς την εποχή προστίθεται στους οικισμούς της Μέσα Μάνης κι' ο Μάραθος. Το γεγονός ότι δεν προϋπήρξαν εκεί μεγαλιθικές κατασκευές δείχνει πώς έγινε μετά τον 17ο αιώνα4.
Ο Νικήτας Νηφάκος γράφοντας κατά τα έτη 1788 - 1798 την «Ιστορία της Μάνης όλης, ήθη, χωρία και ιντράδες αυτής δια στίχων πολιτικών», μεταξύ των 26 χωρίων της Μέσα Μάνης που απαρριθμεί, δεν μνημονεύει τον Μάραθο. Νομίζω όμως πως αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπήρχε τότε ο Μάραθος. Άλλωστε στο έργο του Νηφάκου υπάρχουν κι’ άλλες παραλείψεις. Δεν μνημονεύει λόγου χάριν ούτε την Κυπάρισσο, τα Μουντανίστικα, το Κοτράφι κλπ.5
marathos02.jpg (55086 bytes)Ο Μάραθος πρέπει να χτίστηκε - να άρχισε να χτίζεται - γύρω στα 1700. Αυτή είναι η γνώμη του εκλεκτού Λυκειάρχη και Φιλόλογου Κυριάκου Παπαδόδημα που προέρχεται από την οικογένεια των Παπαδοδημαίων του Μαράθου.
Κατά την παράδοση, ο μοναχός Θεόδωρος και ο Παπα-Δήμος, έφυγαν από τα Άλικα όπου κατοικούσαν με τους άλλους συγγενείς τους, τους Αναγνωστιάνους κατά την περίοδο των οικογενειακών πολέμων ανάμεσά τους, Νικλιάνους, Περιμένηδες και Νικολογιάννηδες για τον εποικισμό των Αλίκων. Ο μοναχός Θεόδωρος κι ο Παπα-Δήμος μετακινήθηκαν ανατολικά κάπου στο κακοπέτρι που λέγεται «Κίμουλος», πάνω από το σημείο που ξεκινάει το φαράγγι του Αι Νίκου (Άγιου Νίκωνος του Μετανοείτε) 3 χιλιόμετρα πιο πέρα από τα Άλικα.
Εκεί έχτισαν το εκκλησάκι της «Κοίμησης της Θεοτόκου», που σώζεται ακόμη και λειτουργείται κάθε Δεκαπενταύγουστο. Η «Κοίμηση της Θεοτόκου» είναι μια απέριττη βασιλική στεγασμένη με γκρίζες μαρμαρόπλακες. Οι τοιχογραφίες αυτού του μικροσκοπικού Ιερού Ναού, έργο προφανώς Μανιάτη λαϊκού αγιογράφου, διατηρούνται οι περισσότερες άριστα. Γύρω από το εκκλησάκι έγιναν από τους οικιστές αδελφούς και από τους απογόνους του Παπα-Δήμου, τα ελαιόδενδρα, οι φραγκοσυκιές κι' ο πύργος της «γενιάς». Ο Παπα - Δήμος είχε τέσσερα αγόρια — το Νικόλα, τον Γερακάρη, τον Πέτρο και τον Θοδωρή. Ο Παπα-Δήμος και τα παιδιά του έδωσαν στην οικογένεια των 300 περίπου απογόνων τους το όνομα: Παπαδόδημας. Αυτά τα λίγα διέσωσε η παράδοση για την ίδρυση του Μάραθου και τους ιδρυτές και πρώτους οικιστές του.
Έχουν όμως μεγάλη σημασία μερικές λεπτομέρειες. Είναι γνωστό πως η ίδρυση ενός νέου οικισμού και μάλιστα οικισμού με πύργο («ξεμόνι»), στη μέσα Μάνη δεν ήταν απλή υπόθεση. Πολύ περισσότερο σε μια εποχή που ο ενδοταξικός αγώνας ανάμεσα στους «δυνατούς» είχε μεγάλες διαστάσεις. Εξάλλου ο Μάραθος είναι μια αετοφωλιά στον αναμμένο και ανεμοδαρμένο βράχο του Ταινάριου Ταϋγέτου. Ελέγχει το φαράγγι του Αι-Νίκου. Είναι στο «πέρασμα» προς τα Μουντανίστικα και προς το Κοτράφι. Η επιλογή του Μαράθου από τον Παπα-Δήμο, ήταν επιλογή οχυρής θέσης. Αυτός ο οικισμός των Παπαδοδημαίων με τα 10 λιθόκτιστα σπίτια του και τον οικογενειακό πύργο, θα πρέπει να έπαιξε κάποιο σημαντικό ρόλο στην εποχή του Νυκλιάνικου κι' έπειτα, σαν «ξεμόνι» των Αλίκων. Ελπίζω αργότερα να πραγματοποιήσω μια πληρέστερη έρευνα γι' αυτόν τον ωραίο παραδοσιακό οικισμό της μέσα Μάνης. Είναι από τους πιο χαρακτηριστικούς. Και το σπουδαιότερο: Δεν του έλειψε ποτέ η ανθρώπινη παρουσία.
Σήμερα κατοικεί εκεί μόνιμα μια γυναίκα 65 χρονών. Δεν θέλει να ξεκολλήσει από το βράχο της. Μέσα της μιλάει το πάθος για τη Μανιάτικη γη. Μαζί της συντηρείται και η παράδοση της αείζωης Μάνης. Οι άλλοι Παπαδοδημαίοι ζουν στην Αθήνα και τον Πειραιά. Είναι επιστήμονες, στρατιωτικοί, τεχνικοί υπάλληλοι. Η καρδιά τους χτυπάει πάντοτε δυνατά για τον Μάραθο. Το 1975 συνέδεσαν το «ξεμόνι» τους με τον αμαξιτό χωματόδρομο πού περνάει κάπου 300 μέτρα πιο έξω. Αυτό έγινε με έξοδά τους αλλά και με προσωπική τους εργασία. Και πάνω απ' όλα με πολλή αγάπη.
Παραπομπές
1. Χάρη Καλλιγά. Η εξέλιξη των οικισμών στη Μάνη. Στην έκδοση των «Αρχιτεκτονικών θεμάτων» Οικισμοί στην Ελλάδα των Ορέστη Β. Δουμάνη και Paul Oliver, Αθήνα (1974) 115-137.
2. Ν. Μουτσόπουλος — Γ. Δημητροκάλλης Ανακοίνωση για τα Μεγαλιθικά μνημεία στη Μάνη, στο Α' Συνέδριο Λακωνικών Σπουδών («Ζυγός» Νο 26 - 28, Μάιος - Οκτώβριος 1977 σ. 89 - 95). Βλ. και Δ. Δημητράκου - Μεσίσκλη Οι Νυκλιάνοι Α' (1949) 119 - 120. H Χάρη Καλλιγά δέχεται πvς αποτελούσαν χώρους κατοικίας, εξαιρετικά πρωτόγονης και κατάλληλης για τις στοιχειώδεις ανάγκες ενός πληθυσμού χωρίς μόνιμη εγκατάσταση.

3. Για τους ιστορικούς όρους της Μάνης κατά τον 17ο και 18ο αιώνα καθώς και για την βεντέτα, τους πύργους κλπ. βλ. Δήμου Ν. Μέξη, «Η Μάνη και οι Μανιάτες», Αθήνα (1978) Έκδοση Βιβλιοπωλίου της «Εστίας» Ι. Δ. Κολλάρος και Σία.

4. Ωστόσο στην περιοχή του Μάραθου εκεί όπου ο δρόμος ανηφορίζει για το Κοτράφι, υπάρχουν ερείπια μεγαλιθικών κατασκευών. Εξαλλου το αν υπήρξαν ή όχι μεγαλιθικές κατασκευές δεν αποτελεί αμάχητη απόδειξη για τον χρονολογικό προσδιορισμό των οικισμών της Μέσα Μάνης. Η έρευνα γύρω απο το θέμα των μεγαλιθικών κατασκευών δεν έχει καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα.

5. Δήμου Ν. Μέξης. «Η Μάνη και οι Μανιάτες», (1978) σ.26.

Δημοσίευση στη μηνιαία εικονογραφημένη επιθεώρηση «ΤΑΥΓΕΤΟΣ ΚΑΙ ΜΑΝΙΑΤΕΣ» του εκδότη Παν. Πετροπουλέα, Τ. 3 Μάρτιος 1978.
-----------------------------------------------------------------------------------

==============================================
 ====================================================================================

ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΣ ΙΣΤΟΣ ΤΟΥ ΔΡΥΑΛΙΟΥ

Ο σύγχρονος  οικιστικός Ιστός  του Δρυαλιού  αποτελείταια από τρεις  επί μέρους [ μικρότερους ] οικισμούς, οι οποίοι απέχουν μεταξύ τους σε μικρή σχετικά απόσταση.
Οι  τρείς αυτοί οικισμοί είναι :
1}.  H  ΧΩΡΑ.  Στη  Χώρα διαμένουν μέλη  των Οικογενειών  ΤΣΙΡΙΓΩΤΗ, ΜΠΑΖΑΚΟΥ, ΚΟΤΣΟΛΙΑΚΟΥ, ΛΑΜΠΡΙΝΑΚΟΥ, ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΥ, ΛΕΚΚΑΚΟΥ, ΒΟΡΕΑΚΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ, ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΥ, ΧΩΡΙΚΗ-
2}. ΤΑ   ΦΩΤΕΙΝΙΑ -ΤΖΕΦΕΡΙΑΝΙΚΑ. 

-
-
ΟΙΚΙΑ  ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ  ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ  ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΥ


-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


--------------------------------------------
       Το όνομα Φωτείνια παράγεται προφανώς από την λέξη  ΦΩΤΕΙΝΑ, δεδομένου ότι πράγματι είναι ένας χώρος  πολύ φωτεινός με εξαίρετη, ευρεία και ευχάριστη θέα προς τον Λακωνικό Κόλπο, έχοντας ακριβώς απέναντι την Νεάπολη Βιών της Λακωνίας.  Απέχει από την θάλασσα 1000 μ περίπου και έχει υψόμετρο  295 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας.
       Η λέξη ΤΖΕΦΕΡΙΑΝΙΚΑ προέρχεται από το όνομα της οικογένειας, δεδομένου ότι κατοικείται μόνο από μέλη της οικογένειας.                                      
Στα  Φωτείνια  διαμένουν μέλη  της οικογένειας ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΥ

3}. ΤΟ  ΚΟΝΙΤΣΙ.
Στο  ΚΟΝΙΤΣΙ διαμένουν μέλη  της οικογένειας  ΧΩΡΙΚΗ
================================================================
    ΙΣΤΟΡΙΚΟ   ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΥ  ΙΣΤΟΥ  ΝΕΟΥ  ΟΙΚΙΣΜΟΥ  ΔΡΥΑΛΙΟΥ.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ   ΟΙΚΙΩΝ
====================================================================
 1}. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ   ΟΙΚΙΩΝ  ΚΑΤΑ  ΟΙΚΙΣΜΟ  ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΥ ΙΣΤΟΥ  ΤΟΥ  ΔΡΥΑΛΙΟΥ.

 
Α]. : ΦΩΤΕΙΝΙΑ - ΤΖΕΦΕΡΙΑΝΙΚΑ.
-------------------------------------------------------------------
 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ   ΟΙΚΙΩΝ
Ακολουθεί απεικόνιση,φωτογράφηση - περιγραφή οικιών με κάποιο μικρό ιστορικό των οικιών.
Με την περιγραφή αυτή θα αναφέρεται για κάθε μία οικία ένα μικρό ιστορικό αυτής από της ανεγέρσεως της. Δηλαδή ποία πρόσωπα κατοίκησαν σε κάθε οικία από της ανεγέρσεως της μέχρι σήμερα, με αναφορά ενός μικρού ιστορικού. Στα ιστορικά θα αναφέρονται κυρίως και οι τελούμενοι γάμοι των προσώπων και έτσι με την μέθοδο αυτή θα προκύπτουν και οι δεσμοί συγγενείας μεταξύ των διαφόρων οικογενειών, ώστε οι νεώτεροι να γνωρίζουν τους δεσμούς συγγενείας των οικογενειών, γεγονός που θα ενισχύει -θα προάγει την καλή επικοινωνία μεταξύ των κατοίκων - καταγομένων προσώπων από το Δρυαλί.
ΑΚΟΜΗ με τον τρόπο αυτό θα καταστεί δυνατόν να καταγραφεί έστω και στοιχειωδώς η μικρή ιστορία του ΔΡΥΑΛΙΟΥ.
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΝΤΑΙ   όλα  τα αξιαγάπητά μου συγγενικά - φιλικά πρόσωπα, που κατάγονται από το Δρυαλί να προσφέρουν  την << ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΤΟΥΣ >>  με  εργασίες όπως  η παρακάτω αναφερομένη  για  τις οικίες του Δρυαλίου για  ανάρτηση στην παρούσα Ιστοσελίδα, δεδομένου ότι όπως έχει αναφερθεί στον τίτλο αυτής ότι δεν ανήκει αποκλειστικά στον ΣΥΝΤΑΚΤΗ αυτής αλλά ανήκει σε όλο το Δρυαλί.
Ακόμη υπενθυμίζω ότι κατά την κοπή της Πίττας στο Δημαρχείο Νικαίας  τα προαναφερόμενα  εγένοντο δεκτά από την Γενική Συνέλευση.
ΣΥΝΕΠΩΣ  νομιμοποιούμαι να αξιώνω την συνδρομή κυρίως  από το Διοικ. Συμβούλιο του Συλλόγου μας [ Δρυαλίου], ιδιαιτέρως από τον αξιαγάπητο και πολύ δραστήριο - παραγωγικό Πρόεδρο μας, τον αγαπητό μας, Σταύρο Μπαζάκο.
ΑΚΟΜΗ  ΑΝΑΜΕΝΩ   από το Δ.Σ.  του Συλλόγου μας για 
  ========================================================= 
ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ  ΟΙΚΙΩΝ  ΚΑΤΑ   ΟΙΚΙΣΜΟ  ΤΟΥ ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΥ  ΙΣΤΟΥ  ΤΟΥ  ΔΡΥΑΛΙΟΥ
============================================ 
Ι}.ΟΙΚΙΣΜΟΣ  ΦΩΤΕΙΝΙΑ -ΤΖΕΦΕΡΙΑΝΙΚΑ
1α}.ΟΙΚΙΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΥ ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
-------------------------------------------------

ΟΙΚΙΕΣ  Πετρόπουλου Γρηγ
ορίου Τζεφεράκου -δεξιά και αριστερλα
Δημητρίου Γρηγορίου  Τζεφεράκου

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
     Οικία  Πετρόπουλου   ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΥ  του Γρηγορίου και της  Ποτίτσας,τους  γεννήσεως 1896 στο Δρυαλί, αποβιώσαντος το έτος 1941, από παθολογικά  αίτια .αίτια.
Η  οικία αυτή είναι γνωστή και ως { ΠΥΡΓΟΣ  ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΥ}
 Η οικία αυτή  αποτελεί παραδοσιακή Μανιάτικη λιθόκτιστη οικία, σε σχεδιασμό και κατασκευή Μανιάτικου Πύργου.
Ο τύπος αυτών των οικιών [των Πύργων ] στην ευρύτερη περιοχή της Μάνης αποτελεί μία  ιδιότυπο οικοδομική οικιστική κατασκευή, η οποία επινοήθηκε κάτω από ιδιαίτερες κοινωνικές συνθήκες,  με κυρίαρχη αντίληψη, αυτήν της προστασίας – άμυνας των κυρίων αυτών κατά κύριον λόγον και  επικουρικά για κάλυψη στεγαστικών αναγκών  και ένεκα του λόγου αυτού πάντοτε  κατασκευάζοντο συνεχόμενα συμπληρωματικά οικοδομικά κατασκευάσματα για κάλυψη στεγαστικών αναγκών. 
Όπως είναι ιστορικά γνωστό η περιοχή της Μάνης κατά την διάρκεια της Οθωμανικής  κυριαρχίας δεν τέθηκε ποτέ  ουσιαστικά υπό την οθωμανική έννομη τάξη και Διοίκηση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την διαμόρφωση και επιβολή στην περιοχή της Μάνης μιας ιδιότυπης τοπικής έννομης τάξης  και << Δημόσιας Διοίκησης >>  από φυσικά πρόσωπα – Όργανα αναδεικνυόμενα μέσα στην κλειστή αυτή κοινωνία με βάσει την προσωπική τους και  οικογενειακής τους  ισχύ και επιρροή.
Επειδή στην περιοχή της Μάνης δεν υπήρχαν κρατικά όργανα επιβολής του νόμου, επόμενο ήταν  να επικρατεί η αυτοδικία και το δίκαιο του ισχυρότερου.
Η κρατούσα αυτή κοινωνική κατάσταση στην περιοχή της Μάνης είχε σαν αποτέλεσμα οι ισχυρές οικογένειες  να ανεγείρουν  οικογενειακά φρούρια, δηλαδή ειδικές κατοικίες, σε σχεδιασμό και κατασκευή του παραδοσιακού ΠΥΡΓΟΥ της Μάνης για την προστασία τους από άλλες τοπικές ομάδες – οικογένειες μεταξύ των οποίων προέκυπταν διαφορές από συγκρούσεις συμφερόντων.    
Ο ΠΥΡΓΟΣ της οικογένειας Τζεφεράκου  οικία Πετρόπουλου Τζεφεράκου κτίσθηκε το έτος 1879 από τον Τζανέτο Τζεφεράκο  του Σταυριανού και της Βερόνας, έτους γενν.1839  και απεβίωσε το έτος  1909.
Ο ΠΎΡΓΟΣ  αυτός αποτελείται από τέσσερις ορόφους του ενός δωματίου, διαστάσεων 4μ χ 4μ έκαστον. Συνέχεια του Πύργου αυτού και προς την βόρια πλευρά αυτού και  προς εξυπηρέτηση λειτουργικών αναγκών αυτού, κατασκευάστηκε συγχρόνως  δωμάτιο  διαστάσεων 4μ χ 6μ,.
Στην Δυτική πλευρά του Πύργου και σε δομική συνέχεια  υπάρχει οικία, κατασκευασθείσα  περίπου συγχρόνως από τον αδελφό του Τζανέτου Τζεφεράκου, του  Παναγιώτη Τζεφεράκου  του Σταυριανού και της Βερόνας, έτους γενν. 1842   αποβιώσαντος το έτος 1932, ιδιοκτησίας σήμερον κληρονόμων Γεωργίου Τζεφερακου του Λέκκα.
Ο Τζανέτος Τζεφεράκος ήταν  μία ξεχωριστή προσωπικότητα στην περιοχή, διακρίνετο για την λογική και την σοφρωσύνη του και απολάμβανε μεγάλο σεβασμό σε όλη την περιοχή, ήταν σε πολύ καλή οικονομική κατάσταση. Ήταν ο μεγαλύτερος κτηματίας της περιοχής.                                                                                                                           Τα καλύτερα κτήματα της περιοχής του Δρυαλίου ήταν δικά του [ τα οποία έδωσε προίκα στις θυγατέρες του στα Κιάφια { Καλλιόπη – Α Λεωτσάκου}, διστράδια { Π. Γαρυφαλλάκου}, Πραγιές [ Φ. Πιερόγιαννη}.Όταν επισκέπεπτετο κάποιος ξένος το Δρυαλί, φιλοξενούσε αυτόν ο πιο ευκατάστατος και αυτός ήταν ο Τζανέτος Τζεφεράκος.
Τζανέτος Τζεφεράκος  είχε νυμφευθεί την Ελένη   Γρηγοράκου από το Δρυαλί. Πρέπει να ήταν αδελφή του πατέρα του Γρηγόρη Γρηγοράκου [ πατέρα του Θωμά, του Γεωργίου και του Βασιλείου και της Αριστέας] και του Δημητρίου Γρηγοράκου γνωστού Δικηγόρου.
Από τον γάμο αυτόν ο Τζανέτος  απόκτησε τέσσερις  θυγατέρες,
1Την Καλλιόπη σύζυγο Αντωνίου Λεωτσάκου.
Η Καλλιόπη απόκτησε:
 Ι}.τον Τζανέτον Λεωτσάκον  έτους γενν. 18… και αποβιώσαντα το έτος 19… από παθολογικά αίτια, ο οποίος ήταν μόνιμος επιλοχίας έχοντας αποφοίτησε από το Στρατιωτικό Σχολείο Σάμου. Οι απόφοιτοι του σχολείου αυτού μετά από κάποιο μικρό χρονικό διάστημα ονομάζοντο αξιωματικοί,
 ΙΙ}.  Την Σταυρούλα σύζ. Γεωργίου Τζεφεράκου του Σταυρούλια και
 ΙΙΙ}.  την Θεοδώρα σύζ. Πετρόπουλου Τζεφεράκου του Γρηγορίου, ο οποίος απέκτησε την κυριότητα του Πύργου που περιγράφεται ανωτέρω.      
2}. Tην   Σταυρούλα σύζ. Παναγιώτη  [ Γαρύφαλλον ]  Κουτσολιάκον - Γαρυφαλλάκον.
Η Σταυρούλα  απόκτησε :    I}. τον Νικόλαον Γαρυφαλλάκον, έγκριτο Διδάσκαλο  στοιχειώδους εκπαιδεύσεως [ πατέρα του Παναγιώτη Γαρυφαλλάκου Φαρμακοποιού] και της Βασιλείας σύζυγο το Παναγιώτη Μιχαλόλια Δικηγόρου] και   ΙΙ}. Τον Δημήτριον Γαρυφαλ-λάκον Τελωνειακόν Υπάλληλον]..
3]. Την Αρχοντούλα  σύζ. Μιχαήλ  Μανωλάκο από το Νύφι. Η Αρχοντούλα απέκτησε έναν υιό ο οποίος αποβίωσε ως φοιτητής Ιατρικής.
4}. Την Κωνσταντίνα  σύζ. Φωτίου Πιερρόγιαννη  από το Δρυαλί [ η οικογένεια αυτή έχει εκλείψει από το Δρυαλί ]. Η Κωνσταντίνα  απόκτησε μία θυγατέρα την Γεωργία σύζ. Μιχαήλ Τσιριγώτη του Δημητρίου, αδελφό του Παναγιώτη Τσιριγώτη. Η Γεωργία απέκτησε τον Παναγιώτη, τον Φώτιο, τον Σταύρο και τον Πέτρο.
Η ως άνω οικία – Πύργος αποκτήθηκε από τον Πετρόπουλο Τζεφεράκο το έτος 1919. Ο Πετρόπουλος νυμφεύθηκε το έτος 1926 με την Θεοδώρα  Λεωτσάκου  του Αντωνίου και της Καλλιόπης [ Θυγατέρας της Καλλιόπης Τζανέτου Τζεφεράκου πρώτου ιδιοκτήτη και κατασκευαστή του ως άνω Πύργου.]..
Ο  Πετρόπουλος και  η  Θεοδώρα Τζεφεράκου από το γάμο τους απόκτησαν τα παρακάτω τέκνα. :   
. 1)  Γεώργιος  Τζεφέρης  ή  Τζεφεράκος    γεννηθείς στο Δρυμό Λακωνίας  .Νυμφεύθηκε την Ειρήνη Κατσιόχη του Σαμπάτη   και απέκτησαν τα τα τέκνα:
α}. Την Θεοδώρα  , καθηγήτρια Μαθηματικών –Μετεωρολόγο, η οποία  πανδρεύθηε τον Ιωάννη Μαλλά του Νικολάου ανώτερο αξιωματικό της Πολεμ. Αεροπορίας –Μετεωρολόγο και απέκτησαν θυγατέρα Ζωή. β].Τον  Πέτρον Μηχανικό - Διδάκτορα του Ε.Μ.Πολ. και γ}.την Ελένη, στέλεχος στη Διοίκηση Επιχειρήσεων.
  2}  Κωνσταντίνος  Τζεφεράκος .Νυμφεύθηκε την την Ευγενία Αβραμίδου, απέκτησαν την Θεοδώρα,  και τον Πέτρο Δημοτικό Υπάλληλο.  ,    
 3}  Ευάγγελος   Τζεφεράκος, .Νυμφεύθηκε την Ιωάννα Κατηφόρη, εκπαιδευτικό, απέκτησαν την Θεοδώρα, Φιλόλογο - αρχαιολόγο και την Μαρία  4. )  Λεωνίδας Τζεφεράκος.Δικηγός Πειραιώς, Υποσταράτηγος Ε.Λ.ΑΣ. έ.α.  ,.Νυμφεύθηκε   την Σταυρούλα Ζςερβακάκου, στέλεχος Διοίκησης Επιχειρήσεων   5]. Ανδρέας Τζεφεράκος  ,γενημένος το έτος 1941,αποβιώσας το 1968 ,  
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ΙΙ}.ΟΙΚΙΣΜΟΣ  ΚΟΝΙΤΣΙ  ΧΩΡΙΚΙΑΝΙΚΑ
1α}. ..................................................................................................... 
============================================================== 

ΙΙΙ}.ΟΙΚΙΣΜΟΣ   ΧΩΡΑ.

--------------------------------------------------------------
Α}. ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ .

1α}. ΤΣΙΡΙΓΩΤΙΑΝΙΚΑ......................................................
2α}.  ΜΠΑΖΙΑΝΙΚΑ ..................................................

ΟΙΚΙΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΩΝ
ΣΩΤΗΡΙΟΥ  ΜΙΧ.  ΜΠΑΖΑΚΟΥ
------------------------------------------------------------------------

3α}. ΚΟΥΤΣΟΛΙΑΝΙΚΑ......................................
--------------------------------------------------------  

ΜΕΛΗ   ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ   ΚΟΥΤΣΟΛΙΑΚΟΥ.

Π
Κουτσολιάκος  Παναγιώτης  του Βασιλείου
Γάμος  Παναγιώτη

ΤΑ  ΑΝΘΗ  ΑΥΤΑ   ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΙ  ΣΤΗΝ   
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ   ΚΟΤΣΟΛΙΑΚΟΥ  ΑΠΟ ΤΗΝ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ  ΤΗΣ  ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ

--------------------------------------------------------
4α}. ΛΕΚΚΙΑΝΙΚΑ ........................................ 

5α}.  ΠΑΝΑΓΙΩΤIΑΝΙΚΑ .................................. 

6α}  ΛΑΔΑΚΙΑΝΙΚΑ.................................................................. 

7α}. ΤΖΕΦΕΡΙΑΝΙΚΑ .........................................................

=================================================================================

 Η απεικόνιση, φωτογράφηση - περιγραφή οικιών με κάποιο μικρό ιστορικό των οικιών.
Με την περιγραφή αυτή θα αναφέρεται για κάθε μία οικία ένα μικρό ιστορικό αυτής από της ανεγέρσεως της. Δηλαδή ποία πρόσωπα κατοίκησαν σε κάθε οικία από της ανεγέρσεως της μέχρι σήμερα, με αναφορά ενός μικρού ιστορικού. Στα ιστορικά θα αναφέρονται κυρίως και οι τελούμενοι γάμοι των προσώπων και έτσι με την μέθοδο αυτή θα προκύπτουν και οι δεσμοί συγγενείας μεταξύ των διαφόρων οικογενειών, ώστε οι νεώτεροι να γνωρίζουν τους δεσμούς συγγενείας των οικογενειών, γεγονός που θα ενισχύει -θα προάγει την καλή επικοινωνία μεταξύ των κατοίκων - καταγομένων προσώπων από το Δρυαλί.
ΑΚΟΜΗ με τον τρόπο αυτό θα καταστεί δυνατόν να καταγραφεί έστω και στοιχειωδώς η μικρή ιστορία του ΔΡΥΑΛΙΟΥ.
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΝΤΑΙ   όλα  τα αξιαγάπητά μου συγγενικά - φιλικά πρόσωπα, που κατάγονται από το Δρυαλί να προσφέρουν  την << ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΤΟΥΣ >>  με  εργασίες όπως  η παρακάτω αναφερομένη  για  τις οικίες του Δρυαλίου για  ανάρτηση στην παρούσα Ιστοσελίδα, δεδομένου ότι όπως έχει αναφερθεί στον τίτλο αυτής ότι δεν ανήκει αποκλειστικά στον ΣΥΝΤΑΚΤΗ αυτής αλλά ανήκει σε όλο το Δρυαλί.
Ακόμη υπενθυμίζω ότι κατά την κοπή της Πίττας στο Δημαρχείο Νικαίας  τα προαναφερόμενα  εγένοντο δεκτά από την Γενική Συνέλευση.
ΣΥΝΕΠΩΣ  νομιμοποιούμαι να αξιώνω την συνδρομή κυρίως  από το Διοικ. Συμβούλιο του Συλλόγου μας [ Δρυαλίου], ιδιαιτέρως από τον αξιαγάπητο και πολύ δραστήριο - παραγωγικό Πρόεδρο μας, τον αγαπητό μας, Σταύρο Μπαζάκο.
ΑΚΟΜΗ  ΑΝΑΜΕΝΩ   από το Δ.Σ.  του Συλλόγου μας για ανάρτηση -Δημοσίευση στην ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ  και τις δραστηριότητες - εκδηλώσεις - ενημερώσεις για τα μέλη του Συλλόγου μας και όχι μονό. 
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ. Προτείνω  η Ιστοσελίδα μας αυτή να αποτελέσει κοινό σημείο αναφοράς –επικοινωνίας -ενημέρωσης όλων των μελών του Συλλόγου μας.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου